新橋玉木屋 本店

新橋玉木屋 本店 / Tokyo / 2022
design : aioi
photo : Masato Chiba

創業240周年となる新橋玉木屋。江戸時代から始まった同店は、座禅豆と佃煮を商材にし、繁栄しました。今回は、長期に渡り店舗を構えていた新橋の住所から本店の場所を移すという計画です。
『佃煮を売る店』において、現代に相応しく、先の時代を見据えた形態を探り、空間デザインへ落とし込むことが求められました。
機能性と意匠性とにバランスを取りながら、歴史あるブランドの重厚感を大切に、路面店としてアップデートさせるヴィジョンを見据えました。
200年以上も前から連綿と続く佃煮ブランドですが、販売方法 / 商材の見せ方 / 体験などにおいて、停滞させることなく次の時代に向け、新たな客の定着を見据えてデザインに取り組みました。
新橋玉木屋が積み上げてきた堅牢で“粋”なブランドイメージを守りながら、新たにいくつかの試みをデザインの中に成立させることが必要でした。
また、最低限の高低差で商品展示に動きを出せる様にした平什器デザインの連続性を作るなど、いくらかの事を調和させることで空間に見通しの良さを得た様に思います。
奥のメインカウンターにも天板を重ねたデザインをしていますが、単調にさせない視覚的な面白みより、複数のサービスに対し必要な高さを積み上げています。このアイデアが逸脱したデザインにならない様に平什器の造形と共通させています。
空間のメインとなる意匠として、什器と壁面にはその多くに桐材を使用しています。
佃煮を桐箱に入れて売るという昔から続く方法から着想し、店舗自体もまた1つの“ 佃煮を並べた箱 ”と捉えたことに基づきます。
壁面の目地ワークは、実際に扱われる桐箱の割り付けを参考にしています。

Shimbashi Tamakiya is celebrating its 240th anniversary. The store, which began in the Edo period (1603-1867), prospered with zazen-mame and tsukudani (food boiled down in soy sauce) as its main products. This time, the plan is to move the location of the main store from the Shinbashi address where the store has been located for a long time.
The store selling tsukudani,” we were asked to find a form that was appropriate for the modern age, and that looked ahead to the future, and to incorporate this into the spatial design.
I sought to achieve a balance between functionality and design, while respecting the stature of the historic brand, with a vision of updating it as a street-front store.
The tsukudani brand has been around for more than 200 years, and we wanted to create a new way to sell the tsukudani, a way to showcase the products, and a way to experience the product,
I worked on the design with an eye toward establishing new customers for the next generation without letting the brand stagnate.
While preserving the robust and “chic” brand image that Shimbashi Tamakiya has built up over the years, it was necessary to incorporate several new approaches into the design.
I also created a continuity in the design of the flat fixtures with a minimum difference in height to allow for movement in the product displays.
The main counter in the back is also designed with stacked tops, but rather than creating a monotonous visual interest, it is stacked at the necessary height for multiple services. The idea is shared with the flat fixtures so that the design does not deviate from the original design.
Paulownia wood is used for many of the fixtures and walls as the main design element of the space.
The idea was inspired by the traditional method of selling tsukudani in paulownia boxes, and the store itself is also based on the idea of a “box of tsukudani”.
The joint work on the walls is based on the actual allocation of the paulownia boxes handled.